شنبه ۱۵ اردیبهشت ۱۴۰۳ | Sat 4 May 2024
    برای اطلاع از تعرفه هزینه تبلیغات در باشگاه خبری فراساحل با ما تماس بگیرید
    جهت انتشار رایگان اخبار فعالیت های شرکت خودتان در حوزه صنعت فراساحل با ما تماس بگیرید
    باشگاه خبری فراساحل؛ مرجع تخصصی انتشار اخبار صنعت فراساحل ایران و جهان
Breaking News
گزارش ویژه چهارشنبه ۲۰ اردیبهشت ۱۳۹۶ ، ساعت ۱۳:۴۶:۴۹مترجم: محسن داوری

بازار ال ان جی در بن بست مازاد عرضه و سقوط قیمت‌‌‌‌‌ها

باشگاه خبری فراساحل: در سواحل جنوبی استرالیا و در فاصله ای چند صد متری از هم در نزدیکی شهر کورتیس، سه مجتمع غول پیکر مایع سازی گاز طبیعی و صادرات ال ان جی در حال ساخت است. کارشناسان در گذشته از مدیران این سه پروژه عظیم خواسته بودند تا با هدف کاهش هزینه‌‌‌‌‌ها و افزایش بهره وری، این طرح‌‌‌‌‌ها را در هم ادغام کنند. اما در دوره اوج قیمت منابع انرژی، کمتر کسی حاضر بود به سناریوهای بدبینانه گوش بسپارد. مارتین ویلکس از مشاوران ارشد صنعتی معتقد است: مجریان این سه پروژه با ساخت یک پروژه مشترک و حذف تاسیسات موازی ‌‌‌‌‌می‌توانستند ۱۰ میلیارد دلار صرفه جویی کنند. به هر حال، در دوره عرضه نفت با قیمت‌‌‌‌‌هایی سه رقمی، کمتر شرکتی به فکر صرفه جویی بود. اما پس از بزرگترین سقوط قیمت نفت در چند دهه اخیر، این تورم هزینه‌‌‌‌‌ها ‌‌‌‌‌می‌تواند موفقیت و یا شکست یک پروژه را تعیین نماید.

شرکت‌‌‌‌‌هایی نظیر اکسون موبیل در سه سال گذشته و در پروژه‌‌‌‌‌های خود در موزامبیک تا گینه نو، به دنبال یافتن همکاری با رقبای گذشته و دوستان امروز خود هستند. با پیوند خوردن بهای ال ان جی با قیمت نفت خام در‌‌‌‌‌هاب‌‌‌‌‌های گاز سراسر دنیا، همه پروژه‌‌‌‌‌های در حال تکمیل ال ان جی با دورنمایی متفاوت و در‌‌‌‌‌هاله ای از ابهام روبرو شده اند. موسسه مطالعاتی آی اچ اس مارکیت در گزارشی اعلام نموده، مدیران چند پروژه در حال برنامه ریزی ال ان جی در غرب کشور کانادا به دنبال ادغام طرح‌‌‌‌‌های خود برای بهبود کارایی هزینه‌‌‌‌‌ها هستند. البته این همکاری‌‌‌‌‌ها در گذشته نیز در صنعت نفت وجود داشته است. فراموش نکنید که کاهش ریسک از دیگر منافع این راهبرد غول‌‌‌‌‌های بازار ال ان جی خواهد بود.

دولت موزامبیک در سایه چشم انداز ناامیدکننده کنونی قیمت نفت خام، از مدیران دو پروژه ال ان جی در حال تکمیل در این کشور خواسته تا با همکاری مشترک، به سوی کارایی اقتصادی و کاهش هزینه‌‌‌‌‌ها گام بردارند. براساس اعلام مدیران شرکت اکسون موبیل در پروژه گینه نو، همکاری جایگزین رقابت خواهد شد. در غرب استرالیا، شرکت وودساید پترولیوم از رقبای خود خواسته است تا به سوی استفاده مشترک از زیرساخت‌‌‌‌‌های کنونی گام بردارند.

سایه بحران در بازار گاز طبیعی
بازار ال ان جی در دو سال اخیر، روزهای دشواری را پشت سر گذاشته است. در این دوره، اجرای هیچ پروژه جدیدی تصویب و آغاز نشده است. در بازار انرژی و از آغاز بحران کنونی حاکم بر بازار نفت در تابستان سال ۲۰۱۴ میلادی، اجرای صدها پروژه با بیش از یک تریلیون دلار ارزش متوقف شده است. اما باید دانست که تولیدکنندگان نیز با فشار زیادی برای کاهش هزینه‌‌‌‌‌ها روبرو هستند. در پنج سال آینده، چند پروژه جدید ال ان جی وارد بازار خواهد شد. این طرح‌‌‌‌‌ها ‌‌‌‌‌می‌توانند با بر هم زدن موازنه عرضه و تقاضا، قیمت‌‌‌‌‌های پایین کنونی را باز هم کاهش دهند. در سال ۲۰۲۰ میلادی، مجموع ظرفیت سالانه تولید ال ان جی دنیا از مرز ۴۰۷ میلیون تن فراتر ‌‌‌‌‌می‌رود. اما تقاصای ال ان جی ۲۷۴ میلیون تن خواهد بود. در اول ‌‌‌‌‌می‌سال جاری، قیمت هر یک میلیون بی تی یو گاز در‌‌‌‌‌هاب‌‌‌‌‌های آسیایی ۵.۷۵ دلار بوده است. قیمت مشابه در بهار سال ۲۰۱۴ میلادی، ۲۰ دلار بوده است.

قطری‌‌‌‌‌ها به عنوان رهبر بازار پس از دو دهه حاکمیت تمام عیار بر بازارهای آسیایی ال ان جی، بازی پیچیده ای را آغاز نموده اند. اگرچه قیمت کنونی نفت در مقایسه با سه سال پیش تقریبا به نصف سقوط کرده، اما کاهش قیمت ال ان جی بیشتر از سقوط بهای نفت خام بوده است.  کیتیتات پرومتاویپونگ از تحلیلگران بازار گاز در سنگاپور ‌‌‌‌‌می‌گوید: افراد زیادی خواهان کاهش قیمت‌‌‌‌‌ها در بازار هستند و تولیدکنندگان جدید در حال ورود به بازار، با کابوس سقوط قیمت‌‌‌‌‌ها روبرو شده اند. گویی همه بازیگران باید در این مسیر گام بردارند. و بازار ال ان جی پس از سال‌‌‌‌‌ها فروشنده محوری به سوی خریدارمحوری گام برداشته است.

من معتقدم در شرایط کنونی که اکثر مدیران پروژه‌‌‌‌‌های در حال ساخت با تردید در مورد ورود به بازار روبرو هستند، ممکن ست در سال‌‌‌‌‌های آینده، شاهد پیشی گرفتن تقاضا بر عرضه این گازهای مایع شده باشیم. موسسه بی ان ای اف پیش بینی نموده در صورت عدم تامین مالی پروژه‌‌‌‌‌های جدید تولید ال ان جی در سال ۲۰۲۶ میلادی، تقاضای این محصول از عرضه آن فراتر خواهد رفت. در شرایط کنونی، ده‌‌‌‌‌ها واحد در حال ساخت تولید ال ان جی با آینده ای نامعلوم دست و پنجه نرم ‌‌‌‌‌می‌کنند. اما آینده در دستان کاراترین‌‌‌‌‌ها، کم هزینه ترین‌‌‌‌‌ها و بهترین‌‌‌‌‌ها است.   



  کد خبر : 3626
  ارتباط با سردبیر : info@opc.ir
  مترجم: محسن داوری

توجه :

در زمینه‌ انتشار نظرات مخاطبان رعایت چند مورد ضروری است :
  • لطفا نظرات خود را با حروف فارسی تایپ کنید.
  • «OPC» مجاز به ویرایش ادبی نظرات مخاطبان است.
  • «OPC» از انتشار نظراتی که حاوی مطالب کذب، توهین یا بی‌احترامی به اشخاص، قومیت‌ها، عقاید دیگران، موارد مغایر با قوانین کشور و آموزه‌های دین مبین اسلام باشد معذور است.
  • نظرات پس از تأیید مدیر بخش مربوطه منتشر می‌شود.
اظهار نظر در خصوص این خبر :